Áldott állapot, plusz kilókkal – avagy hogyan nézel a testedre?

Ha várandós vagy az első hónapokban izgatott várakozással tekintesz a testedre, hogy mikor történik már valami szemmel látható változás, mikor kezd el a kisbabáddal együtt a pocakod is növekedni.
Majd ahogy telnek a hetek-hónapok a nagy belső átalakulásod mellett a tested is átalakulásokon megy keresztül és ezt nem mindig könnyű elfogadni.
A várandósságod nem csak óriási lelki változás, de lassan a tested is változik. Élhet benned egy kép arról, hogyan kell(ene) érezned vagy kinézned várandósan.

Felmerülhetnek benned olyan aggodalmak, amikről ma szinte tabu beszélni, még is szinte minden kismamát foglalkoztat.

Milyen változásokon fog keresztül menni a tested?
Az egyre szaporodó striák el fogna
k – e tűnni valaha? Tarthatsz tőle, hogy túl sokat hízol a várandósságod alatt. Esetleg, hogy ez most már örökre így marad. Bűntudatod lehet, hogy a saját változásod ( is) foglalkoztat. Felmerülhet benned, hogy a párod hogyan tekint a megváltozott testedre, tetszik – e neki amit tapasztal? Fog- e kívánni várandósan vagy a szülés után is?
És még rengeteg gondolat ami átsuhan a rajtad és a bizonytalanság félelmet kelth
et benned. Bár ez egy kivételes időszak az életedben, nem kell mindig tökéletesen érezned magad. Az érzelmi változások és testi panaszok igénybe vehetnek. Engedd meg magadnak, azt is ha éppen nem érzed jól magad. Nem egy címlapfotó vagy, hanem élő ember annak minden gyönyörével és bánatával.
Hízás, plusz kilók, mi a normális?
A várandósság folyamán tartalékol a szervezeted, hogy megfelelő tápanyagellátást biztosíthasson a babádnak. Ha vékonyabb testalkatod volt a várandósság előtt, akkor előfordul, hogy több plusz kilót szedsz magadra, mint amennyi a „ könyv szerinti normális súlygyarapodás”. Ha egyébként jól érzed magad, a babád megfelelően növekszik és a laborértékeid jók, nincs okod aggodalomra.
Ha átlagos súllyal vagy kis túlsúllyal kezdted a várandósságodat, valószínű kevesebb gyarapodásra számíthatsz. Ha logikusan átgondoljuk, hogy az anyagcseréd 25%-al növekszik, a kisbabád súlya a születés körül 3-3,5 kg, ehhez hozzájön még a méhlepény súlya ( kb. 0,5 kg), a magzatvíz, illetve mindenképpen magadra szedsz legalább 2-3 kiló zsírt, hogy a kisbabád számára az anyatej termeléséhez mindenképpen legyen raktáron belőle , így a végére kijön kb. 10-13 kg súlynövekedés, amire szükséged van.

Az, hogy miként tekintesz a várandós testedre attól is függ, hogy éled meg ezt a változást a lelkedben. Az, hogy átalakulsz kívül is , egyértelmű jele annak, hogy nőből anyává válsz, ami óriási felelősség lehet számodra. Attól, hogy foglalkozol a testeddel és a változásaiddal, még nem leszel kevésbé jó.

Ideális testsúly- egészséges táplálkozás

Manapság már a csapból is az folyik, hogy várandósan felelősséggel tartozol a babád egészségéért.
Fontos, hogyan ügyelsz a táplálkozásodra. Kerülendő minden olyan dolog ami nem étel. A színezékek, aromák, tartósítószerek nem tartoznak az étel kategóriába, így nincs rá szükséged. Teljes értékű étkezés gabonákból, zöldségekből, gyümölcsökből, fehérjékből, zsírokból, vitaminokból.
Na , de ne legyen bűntudatod, ha megeszel egy szelet sütit vagy eltüntetsz két tábla csokit. Ez a kilóidnak talán nem tesz jót, de ha kívánod a lelkednek jár!
Kényeztesd magad, szeresd a tested
Tekints úgy erre az időszakra, mint egy különleges utazásra, ahol olyan oldaladdal ismerkedhetsz meg, ami eddig rejtve volt előtted. Fedezd fel a változásod apró örömeit!

1. Mozogj
A mozgással endorfint termel a szervezet, boldogabb, kiegyensúlyozottabb leszel tőle. Csökkennek az esetlegesen fellépő kellemetlen fizikai tünetek, emellett oxigéndús vért juttatsz a babádnak. Ha csak kedved támad sétálni, az is nagyon jó, de bátran választhatsz valami kismamáknak való mozgásformát is.  Ilyenek pl. a kismamajóga, kismama pilates, kismamatorna, úszás, aquanatal.
Így más kismamákkal ismerkedhetsz meg, ami a közérzetedre lesz jó hatással.

2. Neked is jár a Kényeztetés
Attól, hogy babát vársz, talán még dolgozol is közben, még jár neked a kényeztetés. Sőt! Ilyenkor jár igazán. A masszázs kellemesen ellazít, csökkenti a hát és derékfájásod, összhangba hozza a tested a lelkeddel. Végy egy kellemes fürdőt a babáddal a pocakodban. Vásárolj magadnak kellemes, természetes alapú kencéket, pl. kókuszolaj, sheavaj, kakaóvaj, szőlőmagolaj, mandulaolaj, ezekhez tehetsz egy – két cseppet a kedvenc illóolajodból. Saját magadnak is keverhetsz bőrápoló kencét. Ha szánsz rá időt, hogy foglalkozz a testeddel, kényeztesd magad, garantáltan másként fogsz a testedre nézni és még a striák megelőzésében is nagyon hatékony szerepe van.
3. Kismamaként szexin?
A várandósság nem betegség, hanem egy ( áldott) állapot. Miért ne engedhetnéd meg magadnak, hogy jól nézz ki? Kismamaként is eljárhatsz fodrászhoz, körmöshöz és sminkelheted is magad.
Ugyan a tűsarkúról le kell mondanod ebben az időszakban, de ettől még öltözködhetsz csinosan.
Manapság már minden viseletből, divatból találhatsz kismamáknak készült változatot is, kezdve az ünnepi daraboktól a sportos, kényelmes ruhákig.
4. Tükröm, tükröm, mondd meg …
Ha várandósan a tükör elé állsz mit látsz? Ha teheted nézd meg magad egy egész alakos tükörben meztelenül. Mit szeretsz magadon? Mik azok a változások, amiket üdvözölsz? Bármilyen idiótán érzed magad, mondd ki bátran : Szeretem a testem annak minden változásával együtt!

Minden változik, benned, körülötted
A várandósság is egy múlandó állapot, mint bármi más az életben. Ha megszületik a kisbabád, szükséged van időre, mire visszaalakul a méh, elfoglalják helyüket a szerveid, visszamegy a hasad. Hagyj időt a változásra! Nem lehet rögtön szülés után úgy kinézni, mint egy élsportoló ( persze, látjuk, hogy lehet csak nem mindegy milyen áron, ugye.. )
A szülés után kb. 6-9 hónap, mire visszarendeződik minden és visszakapod nagyjából a várandósság előtti testsúlyodat. Minden változás, ami benned és rajtad végbement esetleg úgy maradt, hozzád tartozik – úgy vagy ideális. Szeresd és fogadd el magad, mert Az igazi Nő kisugárzása belülről fakad és átragyog rajta!

Kovács Kata