Jógával készülni a szülésre – jógázni a szülés után

Mire való a jóga? Tatár Marianna – jóga oktató írása 

A jóga tudatosabbá teszi a kismamákat

A jóga egész emberre (test – lélek – szellem) kiterjedőszemlélete kiegészül a természeti népektől átvett, szülést
segítő technikákkal. Ebben rejlik a lényege, ezért komplexebb az eddig ismert kismamatornáknál. A rendszert két angol orvos fejlesztette ki, akiknek hazájukban már több mint 20 éves gyakorlatuk és ragyogó eredményeik vannak. Magyarországon is elégedettek az édesanyák, sőt az orvosaik és a védőnők is, mert úgy tapasztalják, hogy a jógás kismamák sokkal tudatosabban viselik várandósságukat és a szülést.

A mamák tudatában vannak a születés folyamatainak, nem ijednek meg sem a fájdalomtól, sem a kórházi légkörtől. Testük
jelzéseit, változásait figyelemmel kísérve képesek erejüket a gyermek könnyebb világrahozatalára összpontosítani.

Testi-lelki felkészülés a szülésre

A Kismama jóga, a Hatha-jóga alapjaira épül fel. A Kismama jóga azonban egy könnyített program, mely semmilyen előképzettségetnem igényel.

A jóga pozíciókat (ászanák) csupán rövid időre vesszük fel, így ez nem terheli meg túlzott mértékben a kismamák szervezetét. A másfél órás foglalkozások medence, illetve gátizom-erősítő gyakorlatokat is tartalmaznak,amelyek a szülés közbeni megterhelésekre, a tágulás könnyebbé tételére készítik fel az érintett izomcsoportokat. Ennek eredményeképpen az édesanyák körében jelentősen csökkent a gátmetszések szükségességének száma a szülések során.

A fizikai erőnlét karbantartása mellett a jóga lelkileg is fitt anyukákat eredményez, akik teljes mértékben képesek gyermekük felé fordulni, figyelni rá. Nyugodtabbak, jobban tudják erejüket összpontosítani és a várandósság hónapjait teljességben megítélni. Speciális hangképzési gyakorlatokkal is foglalkozunk,amellyel eredményesen lehet segíteni a szülési fájdalmak levezetését. Sokan ugyanis nagyon nehezen képesek kiereszteni a hangjukat, gátlásosak, görcsösek,amin a hangképzési gyakorlatok sokat oldanak. A foglalkozást relaxáció zárja,aminek a lényege, hogy segítsen a mentális megerősödésben, oldja a kismamák szüléssel kapcsolatos szorongásait, félelmeit és a testi- és egyéblelki feszültségeket.
A kismamák ilyenkor a gyermekükre és önnön belső énjükre tanulnak meg figyeli,bensőséges kapcsolatot teremtve, ellazulva.

Nemcsak speciális kismamatorna

A jóga nem csupán látványos tornagyakorlatok összessége, hanem életfilozófia, életszemlélet, életmód, melynek elsajátítása tudatosságot ad az ember számára. Így a Kismama jóga a hagyományosterhestornánál összetettebb. Nem a tornáztatás az elsődleges cél, hanem amélyebb, magunkba irányított figyelem, melynek segítségével kiéleződik akismamák testtudatossága, s könnyebben észreveszik a testükben zajlófolyamatokat, jelzéseket. Azoknál a nőknél, akik kismama jógára járnak, kevésbéalakul ki szülés utáni depresszió. Megfigyelhető, hogy sokkal nyugodtabbak ésharmonikusabbak azok a babák, akik már a “mama hasában” is jógáztak.

A kismama jóga gyakorlatai
Egyrészt nyújtó, lazító és hajlékonyságnövelőhatású testgyakorlatokat végzünk. Szükség van erőnléti gyakorlatokra is, hiszenfontos, hogy a kismama fitt maradjon. A gyakorlás során elsősorban acsípőtájéki izmok lazítására és a medencealapi izmok (hüvely, végbél, gát)kondicionálására koncentrálunk. Ezen kívül léteznek még különféle légzőgyakorlatok, melyek leginkább az idegrendszer harmonizálását szolgálják . Fontos az egyensúlyérzék fejlesztése, hiszen terhesség alatt a test súlypontja a megszokottól eltér, ezért a kismama tartása megváltozik, s bizonyos esetekben túlterheli a testét.

A várandósság 14. hetétől az utolsó napjáig lehet járni. Fontos a rendszeresség, ami azt jelenti, hogy legalább hetente egyszeroktatóval érdemes jógázni, és emellett otthon gyakorolni. Soha nem késő, azutolsó héten is lehet tanulni, csak akkor már kevesebb idő van a gyakorlásra. Alényeg, hogy minél többet jó gyakorolni, mert akkor a test emlékezni fog éséles helyzetben reflexszerűen alkalmazza a módszer éppen szükséges-, soronkövetkező elemeit. Kevés gyakorlás esetén kisebb a valószínűsége annak, hogy aszülő nő – a szülés közben – megfelelően elő tudja hívni emlékeiből atanultakat.
Érdemes tudni, hogy bárki – akinek az orvos terhes tornát javasol – jöhet kismama jógára is. Veszélyeztetett terhesség esetén viszont csak külön orvosi engedéllyel szabad jógázni.

Baba-mama jóga


A szülés utáni 6. héttől javasolt elkezdeni a Baba-mama jógát.Ennek a módszernek a lényege, hogy az anyuka együtt mozog a babával. A gyakorlatok elősegítik a nő regenerálódását, segítenek abban, hogy visszanyerje szülés előtti kondícióját, a babával együtt végzett gyakorlatok miatt az anya-gyermek kapcsolata szorosabbá válik. A foglalkozásokat a baba igényeihezigazítjuk, így ha éppen álmos, akkor alszik, ha éhes, eszik, ha kedve tartjajátszik a gyakorlatok közben.
Egyrészt aktív időtöltést jelent együtt az anyukájával, másrészt hamarhozzászokik a
z emberekhez. A mozgás és a környezete által kapott ingerek fejlesztikidegrendszerét, mozgáskoordinációját. A jógás babáknál megfigyelhető, hogy sokkal nyugodtabbak, mosolygósabbak, és nyitottabbak, mint más gyerekek, ami azt eredményezi, hogy később könnyebben hozzá tudnak szokni az óvodához,iskolához, hiszen pici koruk óta közösségbe járnak. Nem utolsó sorban az anyukáknak is nagyon jót tesz,kimozdulnak, jó közösségben vannak, sokszor barátságok alakulnak ki.

 

Tatár Marianna- Belső Csend Jógastúdió
http://yogadebrecen.blogspot.hu/

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.